середа, 5 квітня 2017 р.

Біологія 8 клас. План - конспект уроку Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція.

Біологія 8 клас                                     Урок

Тема: Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова регуляція. 
Мета: сформулювати поняття гомеостазу й розглянути різноманіття способів регуляції процесів у організмі людини, ознайомити учнів з особливостями процесів та механізмами нервової регуляції; розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі процесів нервової регуляції в організмі людини; виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів нервової регуляції для збереження здоров'я людини.
Поняття: нервова регуляція, синапс, нейромедіатори.
Обладнання: підручник, фото, схеми
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу  
ІІ. Аналіз к/р  
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до учнів
1. Навіщо потрібно регулювати процеси в організмі?
2. Які системи органів регулюють процеси в організмі людини?
3. Які клітини входять до складу нервової тканини? Які особливості будови
     вони мають?
4. Які функції виконує кровоносна та нервова система?
ІV. Мотивація навчальної діяльності    
Прийом «Проблемного питання»
-         Що таке «синапс»? Ваші варіанти відповідей запишіть у зошити, а наприкінці уроку ми їх проаналізуємо.
 Повідомлення теми та мети уроку    
ІV.  Вивчення нового матеріалу
         Розповідь учителя з елементами бесіди
Головною умовою існування будь-якої істоти є збереження сталості будови й функцій організму за будь-яких обставин.
Як відомо, організм людини змушений постійно пристосовуватися до мінливих умов навколишнього середовища. При цьому внутрішнє середовище організму залишається відносно постійним і його показники коливаються в дуже вузьких межах. До таких показників належать температура тіла, артеріальний тиск, об’єм крові, її осмотичний тиск, уміст глюкози, води, солей, газів, йонів, кислотно-лужна рівновага тощо. Саме це й забезпечує життя людини в різноманітних умовах довкілля.
Уявлення про значення сталості внутрішнього середовища (за очевидної мінливості зовнішнього) були сформульовані наприкінці XIX ст. французьким фізіологом К. Бернаром. На початку XX ст. американський фізіолог У. Кеннон увів поняття гомеостазу.
              


Гомеостаз – це відносна сталість складу та властивостей внутрішнього середовища організму.
         В організмі людини регуляцію процесів, пов’язаних з підтриманням гомеостазу, здійснюють три основні системи:
-         Нервова;
-         Ендокринна;                регулюють та координують роботу органів
-         Імунна – захищає організм від порушень, які можуть спричинити інші організми або шкідливі речовини.

Нервова регуляція
 Вона має рефлекторний характер. Вона забезпечує швидкі реакції на дію різноманітних подразників зовнішнього та внутрішнього середовища.
Характерними рисами нервової регуляції є:
-         Рефлекторний характер роботи;
-         Значна швидкість дії;
-         Відносно нетривалий час дії;
-         Спрямованість дії: від певного нервового центру нервовий імпульсм прямує до відповідного робочого органу.
Синапс – це зєднання між двома нейронами і мязовою клітиною, через яке передаються нервові імпульси.  (мал.194 ст.246)

Нейромедіатори – це біологічно активні речовини, за допомогою яких нервовий імпульс передається з передсинаптичної мембрани на післясинаптичну мембрану через синаптичну щілину.
До них належать такі сполуки:
-         Адреналін;
-         Норадреналін ;
-         Гістамін
V. Узагальнення та систематизація знань
Фронтальне опитування
1. Що таке гомеостаз? У чому полягає його значення?
2. Які показники характеризують гомеостаз внутрішнього середовища організму?
3. У чому полягає сутність нервової регуляції фізіологічних функцій організму?
4. Схарактеризуйте гуморальну регуляцію та її переваги, порівняно з нервовою.
5. Поясніть роль саморегуляції в підтриманні гомеостазу.
6. Доведіть, що гомеостаз — головна умова нормального функціонування клітин організму.
7. Чи однаковий зміст мають поняття «гуморальна регуляція» і «гормональна регуляція»? Чому?
8. Які регуляторні системи вам відомі? Висловите свою думку стосовно потреби людини в різних механізмах регуляції функцій.
9. Чому роздратованій людині не сидиться на місці — у неї виникає бажання рухатися, їсти, говорити тощо? Про що це свідчить?
10. Доведіть, що нейрогуморальна регуляція — основа цілісності організму.

Проаналізуйте проблемне питання
VІ.  Підсумок уроку
Коментоване оцінювання
VІІ. Д/З  п.  53 Н.Ю.Матяш,  п.49 Задорожний (підготувати повідомлення на тему «Гормони, їх роль в організмі людини»)











Немає коментарів:

Дописати коментар