понеділок, 17 квітня 2017 р.

Біологія 7 клас План - конспект уроку "Ланцюги живлення і потік енергії"

Біологія 7 клас        Урок №

Тема: Ланцюги живлення і потік енергії
Мета: розглянути особливості ланцюгів живлення і потоку енергії в екосистемах; розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;  виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання: схемами колообігу різних елементів в екосистемах, фотографії або рисунки різних екосистем.
Поняття: живлення, ланцюги живлення, потік енергії, природні  умови, сонячна радіація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
Термінологічне лото
-          Середовище існування
-          Екологічні чинники
-          Абіотичні чинники
-          Біотичні чинники
-          Антропогенні чинники
-          Популяція
-          Екосистема
-          Екологічна ніша
      ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проаналізуйте фото, поясніть які процеси на ньому зображенні, як вони стосуються теми уроку 

Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
 Біологічний кругообіг — це багаторазова участь хімічних елементів у процесах, які відбуваються в біосфері. Причина кругообігу — обмеженість елементів, з яких складається тіло організмів.
У біосфері відбувається постійний кругообіг елементів, які переходять від організму до організму, у неживу природу і знову до організму. З екологічної точки зору найважливішими є кругообіги речовин, які є основними компонентами живої речовини.
Потік енергії в екосистемах, продуктивність екосистем
У біогеоценозі енергія накопичується у вигляді хімічних зв’язків органічних сполук, синтезованих продуцентами з неорганічних речовин. Далі вона проходить через організми консументів і редуцентів, але при цьому на кожному з трофічних рівнів частково розсіюється у вигляді тепла.
Ланцюг живлення — взаємини між організмами під час перенесення енергії їжі від її джерела (зеленої рослини) через низку організмів, що відбувається шляхом поїдання одних організмів іншими з більш високих трофічних рівнів. Зв’язки між видами в харчовому ланцюзі називають трофічними.
Кожен ланцюг живлення складається з певної кількості видів, тобто окремих ланок. При цьому кожен з цих видів посідатиме в ланцюзі живлення певне місце, або трофічний рівень. На початку ланцюгів живлення зазвичай перебувають продуценти, тобто автотрофні організми. А трофічний рівень консументів (гетеротрофних організмів) визначають тією кількістю ланок, через яку вони дістають енергію від продуцентів.
Так, рослиноїдні тварини посідають трофічний рівень, наступний за продуцентами. Тому їх називають консументами І порядку. Далі йде рівень хижаків, які живляться рослиноїдними видами (консументи II порядку) тощо.
Робота зі схемою

Частина біомаси відмерлих продуцентів, яка до цього не була спожита консументами, а також рештки чи продукти життєдіяльності самих консументів (наприклад, трупи, екскременти тварин), є кормовою базою редуцентів. Редуценти дістають необхідну їм енергію, розкладаючи органічні сполуки до неорганічних.
У будь-якому біогеоценозі різні ланцюги живлення не існують окремо один від одного, а переплітаються між собою. Переплітаючись, різні ланцюги живлення формують трофічну сітку біогеоценозу.
Різні біогеоценози відрізняються за своєю продуктивністю. Є різні ланцюги живлення. Але всім їм властиві певні співвідношення продукції Ці закономірності дістали назву правила екологічної піраміди: на кожному попередньому трофічному рівні кількість біомаси й енергії, які запасаються організмами за одиницю часу, значно більші, ніж на наступному (у середньому в 5-10 разів).
V. Узагальнення та систематизація знань
Дати відповіді на питання.
♦   Що таке ланцюг живлення?
♦   Що таке колообіг речовин?
♦   Як відбувається потік енергії в екосистемі?
♦   Чому до наступної ланки харчового ланцюга переходить не вся енергія?
VІ. Домашнє завдання:
Вивчити відповідний параграф  із підручника. Міні проект. Як тварини пристосовані до життя в різних умовах



Немає коментарів:

Дописати коментар