субота, 5 листопада 2016 р.

Хімія 8 клас. План - конспект уроку. Тема: "Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони)"

          Хімія     (8 клас)            
Тема : Будова атома.  Склад атомних ядер (протони і нейтрони)
Мета уроку: сформувати уявлення про будову атома, розглянути модель будови атома Е.Резерфорда, порівняти властивості елементарних частинок: протонів, нейтронів, електронів, визначити фізичний сенс порядкового номера хімічного елемента в Періодичній системі Д.І.Менделєєва; повторити й систематизувати знання учнів про атоми й молекули; виховувати любов до предмету та рідної держави.
Обладнання: підручник, таблиця «Періодична система елементів Д.І.Менделєєва», картки, комп’ютер, мультимедійна презентація, портрети, відео.
Поняття та терміни: атом, ядро, електрон, протон, нейтрон, нуклон, модель атома, порядковий номер.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
1.     Організаційний момент.
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій.
2.     Перевірка домашнього завдання (індивідуально у зошитах)
3.     Актуалізація опорних знань
1.     Фронтальна бесіда
1.                 Назвіть перші способи класифікації хімічних елементів?
2.                 Хто класифікував всі хімічні елементи?
3.                 Як звучить Періодичний закон?
4.                 Періодична система – це?
5.                 Охарактеризуйте будову Періодичної системи хімічних елементів.
6.                 Періодом називають, як їх класифікують? Групою називають?
2.     Прийом «Вірю – не вірю». Чи вірите ви, що? (кожне завдання 0,5 балів )
1.                 За оcнову класифікації хімічних елементів Д.І.Менделєєв взяв відносну атомну масу хімічних елементів. (+)
2.                 У Періодичній системі Д.І.Менделєєва хімічні елементи розміщені у порядку зменшення їх відносних атомних мас.(-)
3.                 Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів, розміщених в порядку зростання їх відносної атомної маси, що розпочинається лужним металом і закінчується інертним газом.(+)
4.                 Періоди бувають великими, середніми і малими.(-)
5.                 Періоди, що складаються з одного ряду хімічних елементів називаються малими.(+)
6.                 Елементом ІІ періоду є Сульфур.(-)
7.                 Група – це вертикальний стовбчик, де містяться подібні елементи.(+)
8.                 До IV групи належить елемент Нітроген. (-)
3.Робота із картками (Характеристика елемента за місцем в періодичні системі хімічних елементів  біля дошки)
4.     Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф : «Просто знати – це ще не все. Знання потрібно використовувати» Й.Гете.
5.     Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Проаналізувати історію відкриття будови атому, дослідити будову атома хімічних елементів, порівняти чим атоми хімічних елементів відрізняються та подібні між собою.
6.     Вивчення нового матеріалу.
І. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ (Показ слайдів + повідомлення учнів)
1.  Антуан Анрі Беккерель   (слайд)
У 1896 році під час одного зі своїх чисельних дослідів французький фізик Антуан Беккерель  загорнув кристали сульфата ураніл-калію K2(UO2)(SO4)2 в чорний світлонепроникаючий папір і поклав на  фотоплівку. Після проявки на ній з’явилися силуети кристалів.
     Так була відкрита здатність сполук урану випромінювати іонізуючі промені, які засвітлюють в темряві фотоплівку та спричиняють світіння речовин в темряві.
2.Пєр Кюрі і Марія Склодовська-Кюрі (слайд)
Фанатично віддані своїй справі вчені, не маючи навіть лабораторії, працюючи в невеличкому сараї на вулиці Ломон в Парижі з 1898 по 1902 роки переробили понад 8 тонн уранової руди, щоб добути одну соту грама нової речовини — Радію.
     У 1903 році за відкриття радіоактивності подружжя отримало Нобелівську премію з фізики.
     Пізніше був відкритий новий елемент названий на честь батьківщини Марії  - Полонієм. 
     У 1911 році, вже після смерті  чоловіка, Марія Кюрі здобула Нобелівську премію вдруге – за відкриття нових хімічних елементів: Полонію та Радію.

3.     Джозеф Джон Томсон (слайд)
Американський вчений Джозеф  Томсон у 1906 році також отримав Нобелівську премію за відкриття електрона, існування якого передбачив ще у 1897 році. Але модель атома, запропонована вченим у 1903 році, в якій «електрони, наче родзинки в кексі, рівномірно розподіляються в позитивно зарядженій субстанції», не була досконалою. 
4.     Ернест Резерфорд (слайд)
  Ернест Резерфорд вважається найбільшим фізиком-експериментатором двадцятого сторіччя. Він є людиною, яка поклала початок ядерній фізиці. Крім свого величезного теоретичного значення, його відкриття отримали широкий спектр застосування, включаючи, ядерну зброю, атомні електростанції, радіоактивні обчислення і дослідження радіації. Вплив праць Резерфорда на світ величезний. Воно продовжує рости і, схоже, ще збільшиться в майбутньому. У 1908 р. ученого нагородили Нобелівською премією за дослідження різних видів радіоактивності.
Першою експериментально обгрунтованої моделлю будови атома була планетарна модель Ернеста Резерфорда, створити яку йому допоміг спеціально проведений досвід. Потік α - частинок, випромінюваних радіоактивним джерелом через вузьку щілину спрямовується на тонку золоту фольгу. Реєстрація α - частинок проводилася за допомогою флюоресцентного екрана. У відсутності фольги α - частки рухалися вузьким пучком, викликаючи на екрані яскравий спалах. (слайд)
Коли на їх шляху поміщали фольгу, то відбувалося в основному їх слабке розсіювання. Проте, було виявлено, що окремі α - частинки можуть відскакувати від фольги, викликаючи світіння додаткових екранів, поміщених в різних ділянках простору до основного екрану. (слайд)
2 Будова  атомів.
Після встановлення складної будови атомів з’ясувалося, що і ядра атомів мають складну будову. Ядро атома складається із двох частинок – протонів  і нейтронів. Протони мають позитивний заряд, а нейтрони заряду не мають. Тобто весь позитивний заряд зосереджений у ядрі атома і їх загальне число дорівнює заряду ядра. Маси протона і нейтрона приблизно дорівнюють 1 а.о.м.
Будова атома 
             АТОМ
                                  ядро                                         електорони

                                                                                              е-

               протони                         нейтрони
                     р+                                   n0
Тобто, найважливіша характеристика хімічного елемента – це заряд його ядра.
У зв’язку з відкриттям будови атома було змінено і формулювання
Періодичного закону:
«Властивості хімічних елементів, а також утворених ними речовин перебувають у періодичній залежності від зарядів їх атомних ядер.
7.     Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1(Продовжіть речення)
Демонстрація слайдів
1.     Планетарну модель будови атома запропонував … (англійський вчений Ернест Резерфорд)
2.     Атом це …(електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого ядра та негативно заряджених електронів)
3.     Частинки з яких складається ядро атома називаються… (протонами та нейтронами. Загальна назва – нуклони.)
4.     Маси протна і нейтрона приблизно дорівнюють (в а.о.м.) … (1 а.о.м.)
5.     Загальне число протонів в ядрі атома елемента дорівнює його … (заряду або порядковому номеру)
6.     Розрахувати кількість нейтронів можна за формулою… (n0 = Ar – p+)
Завдання №2 Добери пару (асоціація):
Демонстрація слайдів
-         Протон                                  - Масове число
-         Нейтрон                                 - Позитивний заряд
-         Нуклон                                  - Має негативний заряд
-         Електрон                               - Ядро і електрони
-         Порядковий
         номер                                     - Заряд ядра атома
-         Атом                                      - Не має заряду
Завдання №3. Заповніть таблицю
Демонстрація слайдів
Заповніть вільні клітинки у таблиці:
ЕЛЕМЕНТ
ЧИСЛО
НУКЛОННЕ ЧИСЛО
Назва
символ
Порядковий номер
Протонів
електронів
Нейтронів
Атомна маса
Флуор




10


S




32


15


16


8.     Підбиття підсумків уроку.
Виставлення оцінок, оголошення результатів уроку.
9.     Домашнє завдання.
Диференціація завдання:
Опрацювати §7, №4-5 ст.40 (письмово), додатково (скласти 5 тестових завдання для однокласника з теми: «Будова атома»)









Немає коментарів:

Дописати коментар