неділя, 19 березня 2017 р.

Біологія 6 клас План-конспект уроку "Життєві форми рослин. Рослинні угруповання"

Біологія 6 клас                Урок №

Тема: Життєві форми рослин. Рослинні угруповання.
Мета: розширити знання учнів про життєві форми рослин, їх класифікацію та рослинні угруповання; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, висловлювати свою думку; формувати розуміння того, що людина — частина природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник, фото, схеми.
Поняття:  життєві форми рослин (дерева, кущі, трави); дерев’янисті та трав’янисті рослини.
Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів

Самостійна робота
Виберіть одну правильну відповідь
1.Прикладом впливу фактора неживої природи на рослинний організм є:
А. проростання насіння кукурудзи за температури 12 0С
Б. виїдання капусти зайцями
В. зменшення чисельності ковили після розорювання степу
Г. розвиток омели білої на тополі.
 2.  Прикладом впливу антропогенного на організм є:
А. цвітіння проліски дволистої ранньою весною
Б. виїдання вовчком коренів помідорів
В. зникнення чорниці після вирубування лісу
Г. поява трутовика на березі.
3. Поява повитиці на конюшині – це приклад
А. виїдання
Б. мутуалізму
В. конкуренції
Г. паразитизму
4. До тіньолюбних рослин належить
А. пшениця м’яка
Б. сосна кримська
В. квасениця звичайна
Г. береза бородавчаста
5. Прикладом виїдання є:
А. живлення колорадського жука картоплею
Б. сусідство луба і гриба в мішаному лісі
В. бульбучкові бактерії на коренях гороху.
Г. ураження картоплі фітофторою
6. Які рослини поширені у водному середовищі
А. конюшина й осока
Б. ряска та латаття жовте
В. ковила й костриця
Г. стрілолист
7. Яка рослина занесена до Червоної книги України
А. конюшина повзуча
Б. цибуля ведмежа
В. костриця лучна
Г. ромашка лікарська

Робота з малюнком
Визначте до яких екологічних груп відносяться рослини зображені на малюнку


Бесіда
1.     За вимогами до вологи серед рослин є?
2.     За вимогами до світла серед рослин є?
3.     Назвіть тіньовитривалу  рослину.
4.     Холодостійку рослину
5.      Теплолюбну рослину?
6.     Вологолюбну рослину.

3. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Здивуй! Зацікав!»
У мадагаскарського «дерева мандрівників», що нагадує пальму, нашого туриста вразить особливе розташування листків — віялове, в одній площині, 
а в спорідненого з ним банана — форма «стовбура», від самого підніжжя обкутаного довгими трубчастими основами листків. Виявляється, що «стовбур» цей несправжній, а сама рослина — не дерево, а гігантська трава з підземним багаторічним стеблом.
Усі незвичайні форми рослин ми будемо порівнювати зі звичайними для нас, що панують у помірному ландшафті.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
Розповідь учителя
Життєва форма — це зовнішній вигляд рослини, що відображає її пристосовуваність до умов середовища.
За життєвими формами рослини поділяють на: (мал.195 ст.200)
Розглянути схему 

Робота в групах
Завдання для груп:
— Як особливості будови життєвих форм пов’язані з пристосуванням рослин до середовища існування?
І група — дерева;
ІІ група — кущі;
ІІІ група — трави.




Це цікаво!
Історія класифікації життєвих форм рослин
Ще в працях давньогрецького філософа й природодослідника Теофраста всі рослини поділялися на дерева, кущі, напівкущі і трави.
У 1806 р. відомий натураліст О. Гумбольд запропонував виділити 19 «основних форм» рослин, таких як форма пальм, форма бананів, форма хвойних дерев, форма кактусоподібних рослин, форма ліан, форма злакоподібна тощо.
Датський еколог Е. Вармінг першим увів поняття про життєву форму як сукупність пристосувальних ознак. За його визначенням це форма, у якій вегетативне тіло рослини перебуває у гармонії із зовнішнім середовищем протягом усього життя.
Інший датський ботанік К. Раункієр у 1934 р. запропонував класифікацію життєвих форм рослин, яка знаходить своє застосування й у сучасних екологічних дослідженнях.
В її основу покладено ідею про те, що схожі типи пристосувань рослин до умов середовища — це перш за все схожі адаптації до перенесення найбільш несприятливих умов. Причому Раункієр для класифікації життєвих форм рослин вибрав лише одну
ознаку, яка має вкрай важливе пристосувальне значення: розташування бруньок або верхівок пагонів у несприятливі періоди року щодо поверхні ґрунту і снігового покриву.

Рослинні угруповання
Певну сукупність взаємопов’язаних у своїй життєдіяльності видів рослин, які мешкають на одній за умовами ділянці місцевості, називають рослинним угрупованням.







 
 
5. Узагальнення і закріплення знань
 Складіть таблицю.
Угруповання рослин
Назва рослин



6. Підбиття підсумків уроку
Фронтальна бесіда
7. Домашнє завдання : §45-46
 Підготувати повідомлення або відео, презентацію  про рослинні угруповання різних природних зон.( заочна екскурсія)



Немає коментарів:

Дописати коментар