План
– конспект уроку біологія 6 клас
Тема:
Вегетативне розмноження рослин.
Мета:
розширити знання учнів про розмноження рослин, ознайомити з типами розмноження;
дати поняття про те, як передається спадкова інформація від дорослого організму
до молодої рослини; розвивати вміння порівнювати життєві процеси рослин; уміння
визначати вид нестатевого розмноження, уміння логічно мислити та робити
висновки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання:
картки із завданням, підручник, фото
Тип уроку:
засвоєння нових знань
Хід
уроку
1.Організаційний момент
Перевірка
готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних
знань
Тестування
1. Стрижневу
кореневу систему мають: а) подорожник; б) кульбаба; в) кукурудза; г) редька
2. До
основної тканини листка належить: а) губчасті клітини; б) стовпчасті тканини;
в) судинно-волокнистий пучок; г) шкірка
3. Розрізняють
жилкування листка: а) паралельне; б) сітчасте; в) дугове; г) спіральне
4. Розрізняють
типи листкорозміщення: а) почергове; б)
супротивне; в) лінійне; г) кільчасте
5. Річні
кільця у стеблі берези можна побачити в: а) корі; б) серцевині; в) лубі; г)
деревині
6. Корінь,
який утворюється із зародкового корінця, називається: а) додатковий; б)
головний; в) бічний; г) осьовий
3. Мотивація навчальної
діяльності
Грози
пройшла... Зітхнули трави.
Квітки голівки підняли,
І сонце тепле і ласкаве
Спинило погляд на землі. (О. Олесь)
Квітки голівки підняли,
І сонце тепле і ласкаве
Спинило погляд на землі. (О. Олесь)
Дійсно, якщо спинити погляд на землі, то можна побачити, що світ природи чарівний, різноманітний, чудовий. Кожна рослина займає певне місце у природі, де вона одержує все необхідне для свого життя. Але зберегти своє існування вона може тільки в тому разі, якщо спроможна швидко утворити велику кількість особин, тобто розмножитися. Нові й нові особини розселяться на нових площах, знайдуть там потрібні умови для життя і таким чином збережуть не тільки своє існування, а й існування свого виду. Отже, розмноження с основною властивістю живих організмів поряд із живленням, диханням, розпитком, подразливістю і є тією умовою, що сприяє існуванню як окремого виду рослини, так і розмаїттю рослин на Землі.
-
Чому рослини, для яких притаманний нерухомий спосіб життя, широко розповсюджені
по земній кулі?
4. Засвоєння нових знань
Розповідь з елементами бесіди
Усі живі організми здатні
до розмноження. Завдяки розмноженню особини кожного виду мають змогу
відтворювати собі подібних.
Розмноження - це збільшення кількості особин будь-якого виду
організмів тим чи іншим способом.
- Які відомі способи розмноження?
- Які відомі способи розмноження?
Розрізняють три типи
розмноження:
- статеве,
- нестатеве
-вегетативне.
Статеве розмноження відбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин. Чоловічі статеві клітини мають назву спермії, або сперматозоїди, а жіночі яйцеклітини.
Статеве розмноження відбувається за допомогою спеціалізованих статевих клітин. Чоловічі статеві клітини мають назву спермії, або сперматозоїди, а жіночі яйцеклітини.
Нестатеве
розмноження здійснюється окремими
нестатевими клітинами. Наприклад, водорості та вищі спорові рослини
розмножуються спорами. Спора - це окрема нестатева клітина, оточена захисними
оболонками.
Спори різних організмів відрізняються формою, розмірами, способом пересування тощо. У водоростей спори можуть бути як рухомими, так і нерухомими. У вищих спорових рослин (мохів, хвощів, папоротей, плаунів) спори лише нерухомі. Рухомі спори мають джгутики, за допомогою яких вони пересуваються. Нерухомі спори поширюються лише пасивно - водою, вітром, за допомогою тварин. Завдяки цьому організми розселяються на значні відстані. Зазвичай нерухомі спори мають щільні оболонки, які надійно захищають розташовану всередині спори клітину. Потрапивши у сприятливі умови (вологе середовище, певна температура), спора проростає - з неї утворюється нова особина.
Спори різних організмів відрізняються формою, розмірами, способом пересування тощо. У водоростей спори можуть бути як рухомими, так і нерухомими. У вищих спорових рослин (мохів, хвощів, папоротей, плаунів) спори лише нерухомі. Рухомі спори мають джгутики, за допомогою яких вони пересуваються. Нерухомі спори поширюються лише пасивно - водою, вітром, за допомогою тварин. Завдяки цьому організми розселяються на значні відстані. Зазвичай нерухомі спори мають щільні оболонки, які надійно захищають розташовану всередині спори клітину. Потрапивши у сприятливі умови (вологе середовище, певна температура), спора проростає - з неї утворюється нова особина.
Багатоклітинні організми здатні розмножуватись і вегетативно.
Вегетативне розмноження рослин здійснюється частинами вегетативних органів і ґрунтується на здатності рослин легко утворювати нові вегетативні органи, в тому числі втрачені або відсутні (регенерації).
Вегетативне розмноження
↓ ↓
↓ ↓
Природне Штучне
Робота в
парах (робота з
підручником ст.138-139)
І пара - Природне вегетативне розмноження
ІІ пара - Штучне
вегетативне розмноження
Частина тіла рослини, яку людина
відокремлює для вегетативного розмноження, називається живцем.
Типи живців
у рослин (мал.128 ст.140 підручник):
-
стеблові (смородина, агрус);
-
листкові (глоксинія, сенполія);
-
кореневі (хронь).
5. Закріплення вивченого матеріалу
Дослідницький
практикум. Вегетативне розмноження рослин
6. Підсумок уроку
Оцінювання
7. Домашнє завдання:
§31 (письмово відповісти на запитання № 1-4 у підручнику ст.142)
Немає коментарів:
Дописати коментар