понеділок, 15 травня 2017 р.

Біологія 8 клас План конспект уроку "Вагітність. Ембріональний розвиток людини. Плацента, її функції"

Біологія 8 клас  Урок №

Тема : Вагітність. Ембріональний період  розвитку  людини. Плацента, її функції.
Мета: продовжити формувати знання учнів про ембріональний розвиток організмів на прикладі розвитку людини; розвивати уміння порівнювати ембріональний розвиток тварин та людини;  уміння робити відповідні висновки та узагальнення; формувати моральне відношення до зачаття і вагітності, відповідальності до життя, яке не народилось; усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Поняття: онтогенез, запліднення, вагітність, зигота, ембріон, плід, плацента, пологи.
Обладнання: відео, фото, підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
                                             
Хід уроку
     І. Організаційний момент.
     ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
1.     Яка будова чоловічих статевих клітин?
2.     Яка будова жіночих статевих клітин?
3.     Що таке менструальний цикл?
4.     Що таке оволяція?
  Робота з німими  малюнками
Підпишіть основні складові яйцеклітини (ІІ варіант ) та сперматозоїда (І варіант)


     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
     Перегляд відео
Проблемне питання «Який процес зображено на відео»
     ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди
     Онтогенез – це індивідуальний розвиток організму з моменту його зародження до природної смерті.
Періоди:
-         Ембріональний (зародковий);
-         Постембріональний (післязародковий)

Вагітність – фізіологічний стан організму жінки, пов'язаний із заплідненням яйцеклітини і розвитком зародка і плоду.
Самостійна робота з підручником
   -Як утворюється зародок і плід? Ст.274  
    Ембріональний розвиток людини починається з утворення зиготи й закінчується народженням дитини. Він триває 40 тижнів, і за цей час з однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів спеціалізованих клітин. Вони утворюють тканини й органи. І порядок їх формування, і швидкість росту визначає програма, закодована в хромосомному наборі зиготи.
Формування зародка із зиготи починається ще в матковій трубі. У ній відбувається поділ зиготи, діляться й клітини, які утворилися внаслідок цього. Так формується багатоклітинний зародок, що складається з диплоїдних клітин. Через деякий час клітини ембріона спеціалізуються: одні з них утворюють його оболонки, які беруть участь у забезпеченні умов існування зародка, інші формують тканини й органи нового організму.
Протягом 6-9 днів зародок рухається до матки. У цей час він росте і розвивається, використовуючи запас поживних речовин яйцеклітини. У матці відбувається імплантація - проникнення ембріона у внутрішній шар її тканин, до якого зародок прикріплюється виростами своєї зовнішньої оболонки. Прикріпившись, ембріон починає отримувати поживні речовини з організму матері.
Закладання систем органів ембріона відбувається швидко: на четвертому тижні розвитку в ембріона, довжина якого становить близько 2 мм, вже є серце, кровоносні судини, зачатки органів чуття, нервової системи тощо. Функціонують й оболонки зародка. Клітини внутрішньої оболонки продукують навколоплідну рідину. Вона створює середовище, у якому ембріон може рухатися, оберігає його від трясіння, стискання. Оболонки ембріона і навколоплідна рідина утворюють навколоплідний міхур. Зародок росте, збільшується й навколоплідний міхур, що поступово заповнює матку. Росте й розтягується і сама матка.
Розглянути таблицю
Етапи формування та розвитку ембріона людини
Час після запліднення
Розмір ембріона
Особливості розвитку ембріона
1 тиждень
0,2 мм
Понад 100 клітин, що формують стінки порожнистої кулі
2 тижні
0,5 мм
Клітини спеціалізуються, формуются 3 шари зародкових клітин
3 тижні
1,8-2 мм
Закладаються хребет, нервова трубка
4 тижні
5-6 мм
Формуються кровоносні судини, серце у вигляді трубки, кров, пуповина
5 тижнів
8-9 мм
Закладається головний мозок, зачатки кінцівок. Серце починає скорочуватись
6 тижнів
12-13 мм
Формуються очі й вуха
7 тижнів
16-17 мм
Розвиваються всі внутрішні органи й частини тіла
12 тижнів
50-60 мм
Закінчується формування органів і частин тіла
20 тижнів
150-160 мм
Ростуть нігті й волосся, плід починає ворушитися
24 тижні
170-180 мм
Розплющуються очі
28 тижнів
190-230 мм
Плід активно рухається, реагує на гучні звуки
30 тижнів
238-242 мм
Плід перевертається, укладається голівкою вниз
40 тижнів
490-530 мм
Закінчується ембріональний розвиток

Плацента. Функції плаценти  
    До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються, занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють поза зародковий орган – плаценту (дитяче місце), що зв’язує зародок з організмом матері (мал.220 ст.275). Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв'язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері й плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента виконує такі функції:
•   дихання;
•   живлення;
•   виділення;
•   захист (антитіла, плацентарний бар’єр);
•   вироблення гормону, який зберігає плід в матці).
      V. Узагальнення знань учнів.
     Експрес – тест:
1.  Як називають ненароджену дитину у перші вісім тижнів життя:
      а) зародок;                 б) плід.
2.  Процес імплантації зародка в ендометрій відбувається на:
      а) 5 – 6 добу;              б) 7 – 8 добу.
3.  Плаценту ще називають:
      а) хоріон;                    б) дитяче місце.
4.  До зародкових листків належить:
      а) ентодерма;               б) епітелій.
5.  До зародкових оболонок належить:
      а) плацента;                б) амніон.
6.  Плід стає життєздатним на:
      а) сьомому місяці;       б) п’ятому місяці.
7.  Плід з’єднується з плацентою за допомогою:
      а) пуповини;                б) артерії.
8.  Функція навколоплідних вод:
      а) плацентарний бар’єр;   
      б) механічний захист плода.

     VІ. Підсумки уроку.
Життя до народження – це диво, його необхідно берегти.
     VIІ. Домашнє завдання.
Вивчити §61 Підготувати повідомлення «Постембріональний розвиток людини», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».



    

















Немає коментарів:

Дописати коментар