неділя, 12 лютого 2017 р.

Біологія 8 клас План конспект уроку "Зорова сенсорна система. Око. Захист зору" + відео до уроку



Біологія 8 клас                         Урок                     Дата проведення уроку
Тема:  Зорова сенсорна система. Око. Захист зору. Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока  
Мета: сформувати уявлення про анатомічну будову ока, механізм сприйняття світла, кольору, простору, механізм роботи оптичної системи ока; формувати поняття про природу зору; розвивати вміння доводити відповідність будови та функції, розвивати навички роботи із підручником, малюнками; виховувати бережли вставлення до свого організму.
Поняття: зорова сенсорна система, очне яблуко, склера, судинна оболонка, рогівка, райдужка, зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка
Обладнання: підручник, фото, зошити, відео  
Тип уроку :засвоєння нових знань

Хід уроку
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань      
Фронтальне опитування
1.     Дайте визначення поняттю «сенсорна система»;
2.     Які основні структурні елементи входять до складу всіх сенсорних систем;
3.     Які сенсорні системи людини ви знаєте?
4.     Що таке адаптація рецепторів;
5.     У чому полягає взаємодія сенсорних систем?
Тест (виберіть одну правильну відповідь)
1.     Укажіть відділ нервової системи, до складу якого входять рецептори: а) переферичний; б) центральний; в) провідниковий; г) гальмівний.
2.     Укажіть сенсорну систему, до складу якої  входять фоторецептори: а) смакова; б) слухова; в) зорова; г) нюхова.
3.     Укажіть тип рецепторів, до яких належать рецептори смаку: а) механорецептори; б) хеморептори; в)  фоторецептори; г) терморецептори.
Установіть правильну послідовність передачі подразнення у сенсорних системах: а) нервовий центр кори кінцевого мозку; б) нервовий імпульс; в) рецептори; г) чутливий нерв. 
3.Мотивація навчальної діяльності
Поміркуйте над висловом «У страха очі великі» Як ви його розумієте ? Як цей вислів можна поєднати з нашим сьогоднішнім уроком.
Відповідь: Діаметр зіниці змінюється і в результаті емоційних реакцій: за стану страху зіниця розширюється, а за гніву – звужується.   
4.Засвоєння учнями нового матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди
Орган зору людини - око - це унікальний і дуже складний витвір природи. У людини два ока, і тому зір бінокулярний, або стереоскопічний. Кожне око розташоване в очній ямці черепа (орбіті), має кулясту форму з опуклішою передньою частиною  і тому ще називається очним яблуком. Така форма ока дає змогу йому рухатися в певних межах очної ямки. Око має три оболонки: зовнішню (білкову), середню (судинну) і внутрішню (сітківку).
Функції органу зору:
            -  орієнтування у просторі;
            - визначення небезпеки;
            - сприйняття інформації 90 %;
            - читання;
            - розглядання предметів;
            - перегляд телепередач;
            - трудова діяльність.
           


Будова органу зору
Орган зору (Око) – сприймальний відділ зорового аналізатора, служить для сприймання світлових подразнень.

Системи:
1.     Допоміжні:
-         Брови (захист);
-         Повіки – шкірні складки з віями (захист);
-         Слізний апарат (очищення,  дезінфекція);
2.     Оболонки:
-         Білкова – зовнішня щільна оболонка, що складається зі сполучної тканини. Захист очей від хімічних та механічних ушкоджень.
-         Судинна – середня оболонка, має  кровоносні судини (живлення ока) і поглинає сонячні промені.
-         Сітківка – внутрішня оболонка ока, що складається з паличок (130 млн.) і колбочок (75 млн) (сприймає світло та перетворює на нервові імпульси)
3.     Оптична:
- рогівка – прозора передня частина білкової оболонки (заломлення світла)
- водяниста оболонка – прозора рідина (пропускає промені світла)
- райдужна оболонка
- зіниця – отвір у райдужній оболонці (регулює кількість світла)
- кришталик – лінза (фокусує, заломлює світло)
- склоподібне тіло.
Сприйняття світла і кольору:
Палички (родопсин – пігмент пурпурового кольору, розпадається на світлі, відновлюється в темряві)
Колбочки (йодопсин – пігмент фіолетового кольору, розпадається в темряві, відновлюється на світлі)
Це цікаво!
До 14 місяців новонароджені діти зовсім не сприймають кольори. Після цього віку вони спочатку сприймають червоний, потім – зелений, а пізніше – синій колір.
Що таке акомодація? 
Для чіткого сприйняття предметів необхідно, щоб їхнє зображення завжди фокусувалось у центрі сітківки.
Функціонально око пристосоване для розглядання віддалених предметів. Проте люди можуть чітко розрізняти предмети, розташовані на різній відстані від ока, завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну, а відповідно й заломлювальну силу ока. Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, розташованих на різній відстані називають акомодацією (від лат. акомодатіо - пристосування до чогось). 
Порушення акомодаційної здатності кришталика призводить до порушення гостроти зору та виникнення короткозорості або далекозорості.

Що таке короткозорість? 
Короткозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати промені, яке полягає в тому, що зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають перед сітківкою. Короткозорість буває природженою і набутою. При природженій короткозорості очне яблуко має видовжену форму, тому промені від предметів фокусуються перед сітківкою . Чітко видно предмети, розташовані на близькій відстані, а зображення віддалених предметів нечітке, розпливчасте. Набута короткозорість розвивається при збільшенні кривизни кришталика внаслідок порушення обміну речовин або гігієни зору. Існує спадкова схильність до розвитку короткозорості. Основними ж причинами набутої короткозорості є підвищене зорове навантаження, погане освітлення, нестача вітамінів в їжі, гіподинамія. Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоввігнутими лінзами.


Схема заломлення світлових променів і корекція зору

Далекозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати світлові промені. У разі природженої далекозорості очне яблуко вкорочене. Тому зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають позаду сітківки . Здебільшого далекозорість виникає з віком (набута далекозорість) унаслідок зменшення еластичності кришталика. При далекозорості потрібні окуляри з двоопуклими лінзами . Підбирає окуляри лікар-окуліст (від лат. окулюс - око). Він вимірює гостроту зору за допомогою спеціальних таблиць.
Однією з причин розвитку короткозорості є перенапруження війкових м'язів кришталика під час роботи з дуже дрібними предметами, тривалого читання при поганому освітленні, читання в транспорті. Під час читання, писання або іншої роботи предмет треба розміщувати на відстані 30-35 см від ока. Занадто яскраве освітлення дуже подразнює фоторецептори сітківки ока. Це також шкодить зору. Світло повинно бути м'яким, не сліпити очі.
Під час писання, малювання, креслення джерело світла розташовують ліворуч. Важливо, щоб було верхнє освітлення. При тривалому зоровому напруженні через кожну годину необхідно робити 10-хвилинні перерви. Слід берегти очі від травм, пилу, інфекції.
Порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком, називають астигматизмом. У разі астигматизму зазвичай знижується гострота зору, зображення нечітке і викривлене. Астигматизм усувається за допомогою окулярів з особливими (циліндричними) скельцями.
Дальтонізм – це розлад колірного зору або часткова колірна сліпота (у жінок – 0,5 % у чоловіків – 8% ) Розділяють вроджений та набутий дальтонізм. Дальтонізм пов'язаний з відсутністю певних видів колбочок і він не лікується.
5. Закріплення вивченого .
Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока; виявлення сліпої плями на сітківці ока  

6. Домашнє завдання Опрацювати § 42-43

2 коментарі: